Het bouwen van de 'Hollandse Boot'
HB22.jpg: Door het inzetten van 'natuurgewicht' kan de steven aan de mal gehecht worden.
HB22.jpg
HB23.jpg: Wim controleert GE is nog in volbedrijf terwijl Greet en Marijke zich terugtrekken.
HB23.jpg
HB24.jpg: Wim en Henk controleren de vorm.
HB24.jpg
HB25.jpg: De spanten worden met een blokje hout op het vlak geklemd.
HB25.jpg
HB26.jpg: Henk hecht de eerste kimgang.
HB26.jpg
HB27.jpg: Zo lijkt het al een beetje op een bootje.
HB27.jpg
HB28.jpg: De twee kimgangen zijn gehecht.
HB28.jpg
HB29.jpg: De 2e gang is geplaatst. Hier is goed de hulpsteven te zien. De gele lijnen zijn de spantlijnen en horen allemaal precies tegenoverelkaar te staan.
HB29.jpg
HB30.jpg: De 2e gang loopt voorbij de steven. Het overtollige deel wordt later als de vorm goed is afgesneden.
HB30.jpg
HB31.jpg: Het dolboord zit er op en staat iets naar binnen om het knijpen van vingers in sluizen te verminderen.
HB31.jpg
HB32.jpg: Het laatste deel wordt niet gelast daar er een gebogen lijn in moet komen.
HB32.jpg
HB33.jpg: DE toekomstige schipper is er moe van geworden.
HB33.jpg
HB34.jpg: De vorm moet mooi symetrisch zijn.
HB34.jpg
HB35.jpg: Er wordt met latten gecontroleerd of het casco niet scheluw staat.
HB35.jpg
HB36.jpg: De definitieve lengte wordt met een takel tussen voor en achtersteven ingesteld. Dit moet voor het aflassen gebeuren.
HB36.jpg
HB37.jpg: Henk is met aflassen begonnen. Dit gebeurt symetrisch aan stuur- en aan de bakboordzijde.
HB37.jpg
HB38.jpg: Ge speelt voor lasautomaat. Daar zij zelf een lasdiploma heeft regelt ze de stroomsterkte voor dat het te hoog wordt.
HB38.jpg
HB39.jpg:
HB39.jpg
HB40.jpg: 2 kerels in een bakkie..
HB40.jpg
HB41.jpg: Ge bikt de lasnaden schoon.
HB41.jpg

Page:   1  2  3  4 
[ Naar menu ]        [ Prev ]      [ Next ]