|
Geschiedenis
De Juniorvlet is oorspronkelijk ontworpen als bijboot voor de zeetjalk
Linquenda. Bij wijze van grap is het eerste exemplaar van dit ontwerp
in een Pinksterweekend op de Bestemerberg in Ommen gebouwd tijdens een
bijeenkomst van leiders van Scouting Nederland. Voor Janneke is daarna
de Hollandse Boot ontworpen en gebouwd. Lees
verder...
|
|
Vademecum "De Juniorvlet"
(10,5 Mb)
* Inleiding * Technische beschrijving van het casco. * Het werken met
dit boek * Het gereedschap * De bouwplaats en de helling * Het maken van
de mallen * Afschrijven op de platen. * Knippen en uitsnijden * Het lassen
* Leggen van stuiknaden en het rekken er van * Stroken en naslijpen *
Leggen van het vlak * Sluiten van de vlaknaad * In het juiste profiel
brengen van het vlak * Aanbrengen van de gangen * Plaatsen van de schotten
en de dekken * Nameten en corrigeren van de afmetingen * Aflassen binnenkant
* Het maken van de zwaardkast * Aanbrengen van het dolboord en het berghout
* Het compleet maken van de wrangen * Invullen van de details * Materiaallijsten
* Tabellen met de uitslagen van de huiddelen * Plaat * Staf en pijp *
Houtwerk * Tuigage * Technische beschrijving zeilen * Materiaal * Constructie
* Het maken van de zeilen * Inleiding * Enige tips * De fok * Het grootzeil
* Het snijden van de banen * Het grootzeil * De fok. * Het samenstellen
van het zeil en het in elkaar naaien. * Zeilkousen en grommets aanbrengen
* Gereedschappen voor het zeilmaken * Materiaal voor de zeiltjes * Tuiginstruktielijst
* Voorbereidend schiemannen * Het takelen van een lopend end * Een genaaide
takeling (zonder naald) * Oogsplits * Het maken van schoten * Bevestigen
van het zeil aan de gaffel * Het tuigen van de vlet * Het aanbrengen van
het grootzeil * Het aanbrengen van de fok * Het trimmen van het grootzeil
* Trimmen van de fok * SCHILDEREN EN CONSERVEREN * Over verf en verfsystemen
* Behandeling van het casco * Op de natuurlijke manier * Door slijpen
en schuren * Door gritstralen *
|
|
Varen met de Juniorvlet
(1,4 Mb)
Met deze brochure wil de Landelijke Admiraliteit aandacht vragen voor
'de Juniorvlet' die nog niet de bekendheid heeft gekregen die het eigenlijk
verdient. Een heel geschikt en leuk scheepje voor degenen die nog niet
'groot en sterk genoeg' zijn om met de Lelievlet het water op te gaan,
zoals de junior-zeeverkenners. Een scheepje waar de jeugd zich snel in
thuis voelt en al vlug zelf het roer in handen kan nemen. Wil je nader
kennis maken met de Juniorvlet? Neem dan kontakt op met het Infocentrum
van het Landelijk bureau van Scouting Nederland. Telefoon: 033-4960911
Opmerking: Een roer van het type Lelievlet is nadelig voor de zeileigenschappen.
|
|
Het maken van een model
(8,3 Mb) is een leuke ervaring voor jong en oud en is gelijktijdig een mogelijkheid
om eens kennis te maken met techniek. (8,3 MB). De bijbehorende tekeningen
op A3 kunnen rechtstreeks op dun metaal (blik) geplakt en uitgeknipt worden.
Na een middag solderen heeft u de basis voor een model wat naar believen
verfijnd kan worden. Bevat: Het knippen van blik. * Solderen. * Het maken
van het casco * Het maken van de zwaardkast * Zwaardkast en wrangen plaatsen
* Invullen van de details * Houtwerk voor het model * Het maken van het
zeil. |
|
Fotoserie over het bouwen
van het 1e exemplaar op de Bestemerberg te Ommen in september
1983. Toon Reynen, Ge Butter, Willem Hilbers, Joep Brasser en Henk Bos
nemen de uitdaging aan en bouwen de Juniorvlet in 3 dagen.
|